Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Besluitenlijst 1 april 2025

Voorzitter: M.L.J Out
Aanwezigen: J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal

1 Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 25 maart 2025
Besluit: Vastgesteld.

2 Fase 2 inbesteden schoonmaak (26414-2025)
December 2022 nam de gemeenteraad van Assen de motie 'Schoonmakers in dienst van de gemeente' aan. Het doel is om te komen tot een Team schoonmaak, waarbij de medewerkers in dienst zijn van de gemeente Assen of via detachering vanuit iWerk aan de slag gaan. Er is een projectorganisatie opgezet om uitvoering te geven aan de motie. De uitvoering is in twee fasen opgepakt.
Fase 1 regulier schoonmaakwerk in opdracht van de gemeente:
De projectorganisatie heeft eerst invulling gegeven aan de motie voor de panden waar ambtenaren (medewerkers) van de gemeente werkzaam zijn. Het gaat hier om het stadhuis, Buitenzorg en het milieupark.
Fase 2 Regulier schoonmaakwerk in opdracht van gebruiker:
Dit betreft de panden waar geen ambtenaren werkzaam zijn maar die wel onder verantwoordelijkheid van de gemeente vallen. Het gaat hier om sporthallen, wijkgebouwen en MFA’s.
Fase 1 hebben we inmiddels afgerond. Vanaf 1 juni hebben we als gemeente Assen een eigen schoonmaakdienst. Op dit moment worden het Stadhuis, Buitenzorg en het milieupark door onszelf schoongehouden. Het nieuwe team is gepositioneerd als een nieuw uitvoerend team van uitvoering onder aansturing van de teammanager van WERKpunt.
Voor fase 2 was meer onderzoek nodig. Dit onderzoek bestaat uit drie onderdelen:
1.Maatschappelijke Kosten- Baten Analyse (MKBA). Dit onderzoek geeft antwoord op de (in-)directe gevolgen voor de schoonmakers, beheerders en de gemeente. De financiële, organisatorische gevolgen en het welzijn van mensen worden afgezet tegen verschillende alternatieven.
2. Uitvoeringstechnisch. Welke panden kunnen we zelf efficiënt uitvoeren. Wat is werkbaar en goed te organiseren.
3. Begroting. Hoe ziet de begroting eruit op basis van de panden die we zelf willen gaan uitvoeren.
Besluit:
1.1 Kennis te nemen van de voortgang fase 2 schoonmaak.
1.2 De raad hierover te informeren via een brief.

3 Verlenging samenwerkingsovereenkomst TZA Drenthe (26432-2025)
De Technologie & Zorg Academie Drenthe (TZA Drenthe) is een innovatief leer-, werk-, oefen- en testcentrum gericht op zorgtechnologie. Het doel is om technologie in de zorg te integreren om de werkdruk te verminderen, de zelfstandigheid van patiënten te bevorderen en de zorgkwaliteit te verbeteren. TZA Drenthe biedt een omgeving waar studenten, professionals en belangstellenden kennis kunnen maken met de nieuwste zorgtechnologieën. Het is een samenwerkingsverband tussen zorginstellingen, onderwijsinstellingen en gemeenten in Drenthe. Gemeenten Emmen en Assen waren twee van de founding partners.
Vier jaar geleden werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeente Assen en TZA Drenthe voor een periode van vier jaar. TZA Drenthe heeft aan alle samenwerkingspartners gevraagd om de samenwerking te continueren voor een onbepaalde termijn met in achtneming van een opzegtermijn van 1 kalenderjaar met ingang van 1 januari 2025De gemeente levert met een positief besluit een stimuleringsbijdrage in de vorm van een subsidie en het continueren van de samenwerking in een overeenkomst.
Besluit:
1 De Samenwerkingsovereenkomst met de Technische Zorgacademie Drenthe (TZA) voor onbepaalde tijd te verlengen met in achtneming van een opzegtermijn van 1 kalenderjaar, met ingang van 1 januari 2025.
2 Dit te dekken uit de procesmiddelen van het beleidsthema Economische ontwikkeling en Innovatie (Programma Werken, kostenplaats 6140101).
3 De burgemeester te verzoeken om wethouder Ten Oever volmacht te verlenen om de Samenwerkingsovereenkomst met de Technische Zorgacademie Drenthe (TZA) namens de gemeente te ondertekenen.

4 Beantwoording schriftelijke vragen D66 over leegstand woningen (25996-2025)
Op 28 februari heeft D66 schriftelijke vragen gesteld over de leegstand van woningen in de gemeente Assen, want iedere leegstaande woning is momenteel een gemiste kans in de huidige krapte in de woningmarkt.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen van de D66 over de leegstand van woningen zoals verwerkt in de bijgevoegde raadsbrief.

5 Ondertekenen Uitvoeringsagenda ZE-Zones (25998-2025)
Naar aanleiding van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek ‘Op weg naar zero-emissie’ (UAS) is een nauwe samenwerking ontstaan die tot verregaand geharmoniseerde regelgeving heeft geleid. Het nut van deze UAS heeft zich daarmee bewezen. De nieuwe Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones ‘Op weg met zero-emissiezones’ heeft drie doelen:
a. Het vastleggen van en vasthouden aan afspraken om het beleid rondom nul-emissiezones in stand te houden, waar nodig te herijken en te verbeteren.
b. Het maken van afspraken over de periode tot 1 januari 2030.
c. Gezien het tijdelijke karakter van het Tijdelijk Besluit nul-emissiezones, het maken van af-spraken hoe om te gaan met beleidsontwikkeling rondom nul-emissiezones over de pe-riode vanaf 1 januari 2030.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de Uitvoeringsagenda Zero-Emissiezones: op weg met zero-emissiezones.
1.2 De burgemeester te verzoeken om wethouder Ten Oever volmacht te verlenen om de Uitvoeringsagenda Zero-Emissiezones namens de gemeente te ondertekenen.

6 Waterbodemkwaliteitskaart Noorderzijlvest, Hunze & Aa’s en provincie Groningen (25980-2025)
De waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s en provincie Groningen hebben hun waterbodemkwaliteitskaart geactualiseerd (rapportage ‘Waterbodemkwaliteitskaart Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s en provincie Groningen, Antea Group, definitieve versie D2, d.d. 21 december 2023,
projectnummer 0467199.100’). De waterbodemkwaliteitskaart is opgesteld voor de waterlopen die binnen de beheergebieden van de waterschappen Noorderzijlvest en Hunze & Aa’s vallen en voor een aantal sloten in beheer bij de provincie Groningen (langs provinciale wegen). Hiervoor is één gecombineerde kaart gemaakt.
In de waterbodemkwaliteitskaart is de kwaliteit van de sliblaag in de watergangen vastgesteld voor de stoffen die horen bij het generieke kader (de stoffen uit het NEN-pakket) én voor de stofgroep PFAS.
Bestuurlijke vaststelling
Voor het gebruik van een waterbodemkwaliteitskaart als bewijsmiddel van de milieuhygiënische kwaliteit van vrijkomende baggerspecie en van de ontvangende waterbodem, dient deze eerst bestuurlijk te zijn vastgesteld door het bevoegde gezag. De waterkwaliteitsbeheerder (waterschap) is het bevoegd gezag voor de waterbodem. Voordat de kaart kan worden gebruikt zal het dagelijks bestuur de
waterbodemkwaliteitskaart bestuurlijk moeten vaststellen via een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Daarnaast dient de waterbodemkwaliteitskaart, als het toepassen van baggerspecie ook op de landbodem plaatsvindt, door het college van Burgemeester en Wethouders van de inliggende gemeenten te worden erkend als wettig bewijsmiddel. De oude kaarten worden dan vervangen door de nieuwe kaarten die ook de meeste recente inzichten geven.
Besluit:
1.1 De Waterbodemkwaliteitskaart Noorderzijlvest, Hunze & Aa’s en provincie Groningen d.d. 21 december 2023 vast te stellen, waarmee het een geldig bewijsmiddel wordt voor de kwaliteit van baggerspecie.

7 Raadsbrief Subsidieregeling ‘80 jaar vrijheid’ (25931-2025)
Via de raadsbrief informeert uw college de leden van de gemeenteraad over de stand van zaken rond de subsidieregeling 80 jaar vrijheid, specifiek over het feit dat het subsidieplafond is bereikt, over de activiteiten die gesubsidieerd zijn en de wijze waarop daarover gecommuniceerd wordt.
Besluit:
1.1 De raadsbrief ‘Subsidieregeling 80 jaar vrijheid maart 2025’ naar de gemeenteraad te sturen.

8 Subsidie filmproject Kofi  (25956-2025)
Stichting Noord Film (Assen) laat door filmmaker Bauke Brouwer een korte film maken over integratie van nieuwkomers aan de hand van verhalen van Eritrese vluchtelingen in Assen. De verhalen van deze groep zijn weinig bekend en nauwelijks zichtbaar in de samenleving. De film heeft als doel bewustwording over de kwetsbare positie van nieuwkomers onder de aandacht te brengen, drempels weg te nemen en het gesprek op gang te brengen onder jongeren, volwassenen, docenten en professionals in het sociaal domein. De film gaat in Assen in première op Wereldvluchtelingendag (20 juni 2025) en zal vervolgens deel uitmaken van diverse integratieactiviteiten en filmfestivals. Uit voorgesprekken over het project bleek dat er vanuit het voortgezet onderwijs behoefte is aan film- en lesmateriaal om in de klas het gesprek te voeren over de maatschappelijke vraagstukken rond vluchtelingen en integratie. Daarom wordt de film voor het VO met lesbrieven aangeboden. De film wordt gemaakt door jonge noordelijke makers in samenwerking met Eritrese vluchtelingen en het COA.
Besluit:
1.1 Een subsidie toe te kennen aan Stichting Noord Film voor het filmproject Kofi, een filmproject over Eritrese vluchtelingen in samenwerking met COA Assen, ter hoogte van € 15.000.
1.2 Het subsidiebedrag te dekken uit de budgetten voor Kunst en Cultuur (€ 5000,-), Asielzoekers en nieuwkomers (€ 5000,-) en Onderwijs (€ 5000,-).

9 Stedelijk jongerencentrum Assen (24714-2025)* vastgesteld in schriftelijke ronde 27 maart 2025
In het bestuursakkoord (2022) staat dat we samen met de Asser jeugd en de raad een nieuw jongerenbeleid maken. Jongereninitiatieven worden direct opgepakt en vastgelegd in de Startnotitie Beleid voor en door jongeren, die voor de zomer van 2023 is vastgesteld.
Tijdens de uitvoering van de startnotitie is ruimte voor jongeren steeds belangrijker geworden. In het najaar van 2023 hebben we de raad geïnformeerd dat we deze ontwikkeling apart oppakken, maar wel in overeenstemming met de uitgangspunten: samen met jongeren.
CMO STAMM heeft in 2024 een onafhankelijk onderzoek gedaan naar (behoefte aan) ruimte voor jongeren in Assen. Het onderzoek toont aan dat er behoefte is aan een plek waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, hulp kunnen vragen en talenten kunnen ontwikkelen.
De kwartiermaker heeft in de periode van oktober 2024 tot en met februari 2025 met ruim 1000 jongeren en 26 (jongeren)organisaties een verdiepingsslag gemaakt op functies, organisatie, ondersteuning, programmering en openingstijden. Dit heeft geleid tot een startplan jongerencentrum waarbij passende potentiële locaties zijn gezocht. Deze input van jongeren heeft geleid tot drie locaties die we met jongeren hebben bezocht. Met instemming van jongeren wordt de oude ING-bank (Jan Fabriciusstraat 4) nu voorgesteld als locatie voor het stedelijk jongerencentrum in Assen.
Besluit:
1.1 Het startplan stedelijk jongerencentrum Assen vast te stellen en ter informatie naar de raad toe te sturen (bijlage 1).
1.2 De raad voor te stellen het pand aan de Jan Fabriciusstraat 4 (het voormalige ING-pand) aan te kopen als locatie voor het stedelijk jongerencentrum.
1.3 De raad voor te stellen om in te stemmen met het beschikbaar stellen van een investeringskre-diet van €1,93 miljoen voor het voormalige ING-pand voor de aanschaf en het gebruiksklaar ople-veren van de locatie.
1.4 De raad voor te stellen in te stemmen met het opnemen van de exploitatielasten voor de realisa-tie van een stedelijk jongerencentrum in de begroting 2026 en verder. De totale structurele last van het voormalige ING-pand bedraagt inclusief personeel €548.000 per jaar.
1.5 De raad voor te stellen om voor 2026 en 2027 een bedrag van €150.000 per jaar beschikbaar te stellen voor personele lasten.
1.6 De raad voor te stellen een amortisatiereserve jongerencentrum in te stellen en in deze reserve een bedrag van €1,64 miljoen te storten en deze ten laste te brengen van de algemene reserve.
1.7 De raad voor te stellen jaarlijks een bedrag van € 58.000 te onttrekken uit de amortisatiereserve jongerencentrum en deze ten gunste te brengen van de exploitatie.
1.8 Geheimhouding op te leggen op bijlage 2 behorende bij de financiële paragraaf op grond van arti-kel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1, tweede lid onder b van de Wet open overheid.
1.9 De inwoners te informeren via bijgaande brief (bijlage 3).
1.10 De burgemeester te verzoeken om de teammanager vastgoed en Grondzaken, de heer E. Kamphuis volmacht te verlenen om de koopovereenkomst namens de gemeente te ondertekenen nadat de gemeenteraad een positief besluit heeft genomen en te zorgen voor de verdere juridische afhandeling van de overeenkomst.

Vastgesteld in de vergadering van 8 april 2025.

, burgemeester
, secretaris