Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Besluitenlijst 1 oktober 2024

Openbare besluitenlijst

Voorzitter    M.L.J Out
Aanwezigen    J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal

1. Vaststellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 24 september 2024
Besluit:
Vastgesteld.

2. Beantwoording schriftelijke vragen over Eergerelateerd geweld (73464-2024)
De fractie VVD heeft op 13 september schriftelijke vragen gesteld over eergerelateerd geweld in Assen.
Besluit:
1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van de VVD, gesteld op 13 september 2024, te beantwoorden met bijgevoegde (concept) beantwoording.

3. Continueren versterkte inzet buurtteams (73633-2024)
In de afgelopen jaren hebben we de 'beweging naar voren' op gang gekregen: van (dure) geïndiceerde hulp- en ondersteuning naar voorliggende, algemene voorzieningen (want niet voor elke hulpvraag is een indicatie of medisch antwoord het meest passend). Deze transformatiebeweging in het Sociaal Domein zorgde voor een toename van het aantal hulpvragen bij de buurtteams. Zo nam het totale aantal aanmelding in 2022 toe met 30% ten opzichte van 2020. In 2023 nam dit iets af en is het aantal collectieve activiteiten en het aantal deelnemers daaraan bijna verdubbeld, waardoor er de gewenste verschuiving lijkt te zijn van individuele naar collectieve ondersteuning. 
Besluit:
1.1 Vaart Welzijn een subsidie van €330.000 te verlenen om de versterkte inzet van buurtteams te kunnen continueren in 2025. 

4. Kredietaanvraag herinrichting Hendrik van Boeijenlaan (73703-2024)
In 2013 heeft de gemeente een anterieure overeenkomst gesloten met stichting Vanboeijen en projectontwikkelaar Van Wijnen over de ontwikkeling van Woonpark Diepstroeten. Er is toen afgesproken dat de gemeente de Hendrik van Boeijenlaan en de brug over het Anreeperdiep overneemt van stichting Vanboeijen. En dat de Hendrik van Boeijenlaan na realisatie van de woonwijk door de gemeente wordt heringericht als buurtontsluitingsweg. Hierbij wordt de bestaande weg vervangen, wordt er groot onderhoud uitgevoerd aan de brug en worden de lichtmasten van stichting Vanboeijen vervangen door gemeentelijke lichtmasten. Daarnaast wordt er op verzoek van bewoners en stichting Vanboeijen, en op basis van eerdere toezeggingen door de gemeente, een vrijliggend fiets- en voetpad met brug toegevoegd. De opbrengsten van Woonpark Diepstroeten voorzien niet in de gehele dekking van deze kosten. Dit heeft te maken met stijgende voorbereidings- en bouwkosten. Daarnaast was het vrijliggend fiets- en voetpad geen onderdeel van de oorspronkelijke projectscope. Om het geheel te financieren hebben we een dekkingsvoorstel gemaakt om het plan te kunnen uitvoeren.
Besluit:
1.1 Het voorlopig ontwerp (VO) voor herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan met een vrijliggend fiets- en voetpad vast te stellen.
1.2 De raad voor te stellen:

  • € 1.900.000,- uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen.
  • Het uitvoeringskrediet te dekken uit:

    - Opbrengsten van derden Diepstroeten (€ 850.000);
    - Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)( € 380.000);
    - Risico reservering RSP (€ 450.000), en
    - Algemene reserve (€ 220.000) Boeijenlaan.

  • In te stemmen met de vorming van een amortisatiereserve Hendrik van Boeijenlaan van € 1.050.000,- .
  • De gemeentelijke begroting 2024 overeenkomstig te wijzigen.

5. Burgemeestervoorstel - Nadere regels terrassen 2024 (73734-2024)
Besluit:
Aangehouden.

6. Kwaliteitsdocument terrassen 2024 (73441-2024)
Besluit:
Aangehouden.

7. Pilot relatie- en echtscheidingsteam Assen (73605-2024)
De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de inspectie Justitie en Veiligheid hebben geconcludeerd dat er in Drenthe een ontoereikend aanbod is op echtscheidingsproblematiek[1]. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat tussen de 60 en 70% van het werk van jeugdbeschermers voortkomt uit echtscheidingsproblematiek en maar liefst 90% van de kinderen met een kinderbeschermingsmaatregel komt uit een situatie met echtscheidingsproblematiek[2]. Deze alarmerende cijfers zijn aanleiding geweest om te onderzoeken hoe we in Assen hier aanbod voor kunnen ontwikkelen. 
Naast deze cijfers, geven ook de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming richting aan meer laagdrempelige, gezinsgerichte en preventieve zorg. Deze landelijke ontwikkelingen sluiten aan bij de lokale ontwikkelingen in het Programma Sociale Stad Assen, waarin we door meer inzet van preventie de zorg betaalbaar en bereikbaar willen houden. Deze pilot is onderdeel van het Programma Sociale Stad Assen. 
Naar aanleiding van genoemde cijfers en de bestuurlijke wens om hier aanbod op te ontwikkelen, is er een brede bijeenkomst georganiseerd. Hierbij waren diverse ervaringsdeskundigen en ketenpartners aanwezig. Uit deze bijeenkomst bleek dat er veel aanbod in Assen is op het gebied van echtscheiding voor zowel ouders als kinderen, maar dat dit aanbod voornamelijk gericht is op inzet (ver) na de scheiding. Vanuit alle aanwezige partijen is er de wens om meer preventief betrokken te zijn in relatie- en scheidingsvragen. Prioriteit om meer preventief te gaan werken ligt op de volgende acties:
- Een fysieke plek waar inwoners terecht kunnen met vragen over relatie en scheiding.
- Een website waar onder andere een ‘spoorboekje’ op staat, waaraan te denken bij een scheiding.
- Versterking van de onderlinge samenwerking van ketenpartners.
In dit collegevoorstel stellen we voor om Vaart Welzijn de opdracht te geven deze fysieke en digitale plek in te richten en een Relatie- en Scheidingsteam vorm te geven.
[1] Regiorapport vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd; 
[2] Jeugdmonitor: relatie tussen scheidingen, jeugdzorggebruik en GGZ gebruik; https://jeugdmonitor.cbs.nl/sites/default/files/2022-03/Rapportage%20relatie%20scheidingen%20ggz%20en%20jeugdhulp.pdfexterne-link-icoon
Besluit:
1.1 Vaart Welzijn opdracht geven om het relatie- en scheidingsteam op te zetten en te organiseren als pilot met looptijd tot juli 2026, conform bijgaande offerte (bijlage 1: offerte Vaart Welzijn).

8. Raadsinformatie opdracht kwartiermaken jongerencentrum (73665-2024)
De raad heeft donderdag 19 september 2024 vergaderd over het collegevoorstel ruimte voor jeugd. De raad stemt in met het voorstel maar heeft daarop wel een amendement aangenomen. Daarmee roept de raad het college op om een kwartiermaker aan te stellen met de opdracht om in co-creatie met jongeren en jongerenorganisaties uit het maatschappelijk middenveld locaties in kaart te brengen voor een stedelijk jongerencentrum. Ook geeft de raad de nodige kaders voor de uitvoering van deze opdracht mee:
a) de locatie moet veilig zijn (zowel in sociale omgang als bouwkundig).
b) het jongerencentrum moet inclusief en toegankelijk zijn.
c) uiterlijk in het eerste kwartaal 2025 wordt het resultaat van deze opdracht besluitvormend in de raad geagendeerd
d) dit voorstel bevat per locatie antwoord op kansen, uitdagingen, een (onderbouwde) kostenindicatie en een advies van jongeren en jongerenorganisaties.
Deze opdracht levert een college- en raadsvoorstel op met een gebruiksklaar en uitvoerbaar businessplan en moet op 20 maart 2025 ter besluitvorming zijn geagendeerd. Het college neemt de raad graag goed mee in dit proces en in de uitvoering en zal de raad regelmatig op de hoogte brengen. Te beginnen met de opdracht kwartiermaken.
Besluit:
1.1 De raad te informeren over de opdracht kwartiermaken door het versturen van de opdracht en begeleidende brief uit de bijlage.

9. Beantwoording schriftelijke vragen fractie GroenLinks over voldoende en betaalbare praktijkruimte voor de eerstelijnszorg (73589-2024)
De fractie van Groen Links heeft op 30 augustus vragen gesteld over voldoende en betaalbare praktijkruimte voor eerstelijnszorg.
Bij dit voorstel vindt u de gestelde vragen en de beantwoording. U wordt gevraagd in te stemmen met de beantwoording en de het versturen daarvan aan de raad.
Besluit:
1.1 De beantwoording van de schriftelijk vragen van de Groen Links fractie over voldoende en betaalbare praktijkruimte voor de eerstelijnszorg te verzenden aan de gemeenteraad.

10. Beleidsvisie 2025-2028, risicoprofiel 2025, Dekkingsplan 2025-2028, begroting 2025 & jaarstukken 2023 VRD(73649-2024)
2.1. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur VRD van 19 juni 2024 is een drietal plannen in concept vastgesteld voor die periode 2025 - 2028. Te weten: het dekkingsplan brandweer, het regionaal risicoprofiel en de beleidsvisie. VRD biedt deze plannen voor zienswijze aan de gemeenteraden in Drenthe.
2.2. De raad heeft in april al zienswijzen kunnen indienen op de begroting 2025 & jaarstukken 2023. Deze zijn nu definitief gemaakt en ter info.
Besluit:
1.1 Kennis te nemen van de Beleidsvisie 2025-2028, Risicoprofiel 2025, Dekkingsplan 2025-2028, begroting 2025 & jaarstukken 2023 van de Veiligheidsregio Drenthe (VRD);
1.2 De gemeenteraad voor te stellen geen zienswijzen in te dienen op de de Beleidsvisie 2025-2028, Risicoprofiel 2025 & Dekkingsplan 2025-2028 te sturen naar de gemeenteraad;
1.3 Ter kennisgeving de begroting 2025 & jaarstukken 2023 VRD te sturen naar de gemeenteraad.

11. Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie (73433-2024)
Gemeenten hebben al jaren een regierol en wettelijke verplichtingen als het gaat om het bestrijden van onderwijsachterstanden bij (met name jonge) kinderen. Zo is in de Wet op het Primair Onderwijs vastgelegd dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor Voorschoolse educatie. Voorschoolse educatie is extra ondersteuning dat in de kinderopvang geboden wordt aan kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. We hebben momenteel drie aparte subsidieregelingen voor kinderopvangorganisaties (zie kader). Deze hebben we samengevoegd in de nu voorliggende subsidieregeling, zodat de administratieve lasten bij zowel de subsidieaanvragers als de gemeente vermindert.
Besluit:
1.1. De 'Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Assen' vast te stellen.

12. Tarieven peuteropvang en voorschoolse educatie 2025 (73452-2024)
Conform artikel 6 lid 4 van de ‘Subsidieregelingpeuteropvang en voorschoolse educatie’ stelt het college jaarlijks vóór 15 oktober de bijlage ‘Opbouw kostprijs peuteropvang’ en het uurtarief van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VE vast.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bekostigen van voorschoolse voorzieningen voor peuters waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van het Rijk. Ook zijn gemeenten verantwoordelijk voor het bekostigen van voorschoolse educatie (VE) voor peuters met een (risico op een) onderwijsachterstand. In Assen wordt al jaren peuteropvang bekostigd voor peuters waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Sinds 2018 bieden veel peuteropvang locaties in Assen ook VE aan. Jaarlijks kunnen aanbieders van peuteropvang met VE subsidie aanvragen. Bij toekenning gaat de gemeentelijke subsidie rechtstreeks naar de aanbieders van peuteropvang en VE. De aanbieders vullen hiermee de inkomensafhankelijke ouderbijdrage aan tot de kostprijs; de bijdrage van ouders kan daardoor laag blijven. Sinds 2022 zijn aanbieders van voorschoolse educatie (VE) verplicht om een ‘pedagogisch beleidsmedewerker/coach in de VE’ te hebben. Gemeenten dienen deze medewerkers te financieren. Het Rijk heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld aan de gemeenten.
Besluit:
1.1 De bijlage ‘Opbouw kostprijs peuteropvang 2025’ vast te stellen, waarbij de gemeentelijke kostprijs per uur wordt vastgesteld op €12,09.
1.2 Het uurtarief van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VE voor subsidiejaar 2025 vast te stellen op 48,50 euro.

13. Beantwoording schriftelijke vragen D66 over initiatief Woonstee in Peelo (74874-2024)
De fractie van D66 heeft op maandag 30 september vragen gesteld over de rol van de gemeente in het initiatief voor ouderenhuisvesting van Woonstee in Peelo. De directe aanleiding voor deze vragen was dat eerder op deze maandag een bestuurlijk gesprek is geweest met de initiatiefnemers. Daarin is gebleken dat er op 3 van de 4 punten waarop er aanvankelijk verschil van mening was overeenstemming zou kunnen worden bereikt. Knelpunt blijft de wens van de gemeente om op deze locatie aan de Telglanden bebouwing terug te krijgen die recht doet aan de historie van deze plek. Na het gesprek hebben de initiatiefnemers bekendgemaakt dat zich terugtrekken. D66 heeft als reactie daarop schriftelijke vragen gesteld. Ook in de media is hier inmiddels ruim aandacht aan besteed.
Besluit:
1.1 De schriftelijke vragen van de fractie van D66, gesteld op 30 september 2024, te beantwoorden met bijgevoegde beantwoording.

14. Actualisatie kredieten grondbedrijf en opleggen geheimhouding MPG begroting 2025 (72345-2024) *Aangehouden 24 september 2024
Jaarlijks worden alle grondexploitaties herzien en meegenomen in de begrotingscyclus. De actuele calculaties staan opgenomen in het MPG (Meerjarenperspectief grondexploitaties) welke jaarlijks gelijktijdig met de begroting beschikbaar komt. De geactualiseerde kredieten sluiten hierbij aan.
Besluit:
1.1 De raad voorstellen de geactualiseerde kredieten Actualisatie kredieten Grondbedrijf op basis van de geactualiseerde calculaties in het MPG vast te stellen.
1.2 Geheimhouding op te leggen op bijlage 2 van de MPG begroting 2025 op grond van artikel 87 van de Gemeentewet juncto artikel 5.1, lid 2 onder b van de Wet open overheid.

Vastgesteld in de vergadering van 8 oktober 2024.