Besluitenlijst 18 september 2024
Voorzitter M.L.J Out
Aanwezigen J. Broekema, T. Dijkstra, B.J. ten Oever, M.L.J. Out, M.F. Rasker, A. Smit en C. Staal
1. Vastellen van de openbare besluitenlijst van de vergadering d.d. 10 september 2024
Besluit: Vastgesteld.
2. Beslissingen op bezwaar De Nieuwe Kolk (70756-2024)
Op 15 mei heeft Stichting De Nieuwe Kolk (hierna: DNK) een tweetal bezwaarschriften ingediend. Het eerste bezwaar was gericht tegen de intrekking van het eerdere subsidiebesluit van 30 maart 2023. De verwachte tekorten van DNK voor dat jaar hebben destijds geleid tot een raadsbesluit om €429.000,- vrij te maken in de vorm van een incidentele subsidie. Hiermee werd beoogd er zo voor te zorgen dat continuïteit in de dienstverlening van DNK gewaarborgd zou zijn. DNK heeft dit bedrag niet hoeven te gebruiken en de Algemene Commissie Bezwaarschriften (hierna: ACB) is met uw college van mening dat u op goede gronden ertoe over bent gegaan dit bedrag terug te vorderen door middel van een intrekking van de eerder verstrekte subsidie. Het tweede bezwaar was gericht tegen de vaststelling van de begrotingssubsidie over het jaar 2023. Specifiek maakte DNK bezwaar tegen de passage die in de subsidievaststelling was opgenomen over het onderzoek naar de marktconforme huur van De Nieuwe Kolk. Op dit bezwaar heeft de ACB geoordeeld dat dit bezwaar niet -ontvankelijk is.
Besluit:
1.1 Bijgevoegd besluit op bezwaar te verzenden aan stichting De Nieuwe Kolk.
3. Beleidsregels terugvordering Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (70695-2024)
Het Rijk heeft tijdens de corona-pandemie ondersteunende maatregelen getroffen voor ondernemers. Eén van de maatregelen was de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo). De Tozo voorzag zelfstandig ondernemers in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Gemeenten waren verantwoordelijk voor de uitvoering van de Tozo-regeling. Omdat de Tozo regeling was gebaseerd op de Participatiewet heeft het Werkplein Drentsche Aa de regeling uitgevoerd. De verstrekte leningen moeten weer worden terugbetaald. We vragen het college om hiervoor nadere beleidsregels vast te stellen.
Besluit:
1.1 De beleidsregels Terug- en invordering bedrijfskapitaal Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) gemeente Assen vast te stellen.
4. Woningmarktmonitor 2023 (70700-2024)
In de nieuwe Woonvisie Assen 'Van binnenuit beter' (2021) is als actiepunt opgenomen dat de planvorming, realisatie en effecten op de woningmarkt jaarlijks worden gemonitord. In het kader van de Meerjarige prestatieafspraken Assen 2022-2025 met woningcorporaties is afgesproken dat de ontwikkelingen op de Asser woningmarkt en de voortgang van de woningbouw twee keer per jaar worden gemonitord. Met voorliggende monitor wordt teruggeblikt op de ontwikkelingen in geheel 2023. De tussentijdse monitor over het eerste halfjaar 2023 kon vorig jaar niet worden uitgebracht in verband met andere prioriteiten en beperkt beschikbare capaciteit. De monitoring is onderdeel van de beleidscyclus gemeentelijk woningbeleid en speelt een rol in de informatie-uitwisseling met onze stakeholders.
Besluit:
1.1 De Woningmarktmonitor Assen 2023 vast te stellen en vrij de geven voor publicatie.
1.2 De woningmarktmonitor Assen 2023 ter kennisname aan te bieden aan de Raad.
5. VIC plan en Normenkader 2024 (70636-2024)
De accountant toetst de jaarrekening op getrouwheid en financiële rechtmatigheid. De accountant heeft een normenkader nodig voor de controle van de jaarrekening. De Interne Audit Functie (IAF) heeft het normenkader nodig voor de uitvoering van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). In het normenkader zijn de relevante wettelijke kaders en de gemeentelijke beleidsregels en verordeningen opgenomen. Het normenkader moet minimaal ter kennisgeving aangeboden worden aan de raad. Het college draagt conform art. 212/213 van de Gemeentewet zorg voor de interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van beheers handelingen. Naar aanleiding hiervan is het Verbijzonderde Interne Controleplan 2024 opgesteld.
Besluit:
1.1 De raad voor te stellen het normenkader 2024 vast te stellen.
1.2 Het Verbijzonderde Interne Controleplan 2024 vast te stellen.
6. Nieuwe kostprijs peuteropvang 2024 (70671-2024)
Jaarlijks stelt het college de kostprijs van peuteropvang vast en voor 2024 is dit door het college gebeurt op 10 oktober 2023 (zaaknummer 97063-2023). Eind 2023 heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen om het normuurtarief kinderopvang extra te verhogen met 60 cent. De reden hiervan was dat op deze manier het normuurtarief beter aansluit bij de tarieven die ouders moeten betalen voor kinderopvang. (Pas) in juni 2024 is dit nieuwe normuurtarief definitief geworden. De gemeenschappelijke kostprijs voor de subsidie peuteropvang is gebaseerd op dit tarief van het Rijk. Voorgesteld wordt om de stijging van 60 cent per uur ook door te voeren in de gemeentelijke kostprijs voor heel 2024. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bekostigen van voorschoolse voorzieningen voor peuters waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van het Rijk. Ook zijn gemeenten verantwoordelijk voor het bekostigen van voorschoolse educatie (VE) voor peuters met een (risico op een) onderwijsachterstand. In Assen wordt al jaren peuteropvang bekostigd voor peuters waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Sinds 2018 bieden veel peuteropvanglocaties in Assen ook VE aan. Jaarlijks kunnen aanbieders van peuteropvang met VE subsidie aanvragen. Bij toekenning gaat de gemeentelijke subsidie rechtstreeks naar de aanbieders van de peuteropvang en VE. De aanbieders vullen hiermee de inkomensafhankelijke ouderbijdrage aan tot de kostprijs; de bijdrage van ouders kan daardoor laag blijven.
Besluit:
1.1 De gemeentelijke kostprijs peuteropvang 2024 opnieuw vast te stellen in lijn met de verhoging van het vastgestelde landelijk tarief.
1.2 De bijlage 'Opbouw kostprijs peuteropvang 2024' vast te stellen, waarbij de gemeentelijke kostprijs peuteropvang 2024 per uur, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2024, wordt vastgesteld op €11,57.
7. Samenwerkingsovereenkomst provincie-gemeenten Soortenmangementplan (SMP) (70685-2024)
De gemeente Assen ontwikkelt een programma waarmee inwoners ondersteunend en gestimuleerd worden om hun woning te isoleren. Grootschalige isolatie loopt echter vertraging op als gevolg van de aanwezigheid van wettelijke beschermde diersoorten (vleermuizen, huismussen, gierzwaluwen) in woningen. Nu moeten woningeigenaren individuele vergunningen aanvragen als zij hun woning willen isoleren. De onderzoeken naar beschermde diersoorten kosten veel tijd en geld. Daarnaast is het krijgen van een vergunning voor particulieren uiterst onzeker, omdat toetsingkaders voor het afwijken van de wet zijn gericht op het maatschappelijk belang; één woning isoleren valt daar al gauw niet onder. Daarnaast worden er al veel woningen geïsoleerd zonder dat er onderzoek is geweest, met als gevolg dat dieren hun verblijfplek kwijtraken of zelfs gedood worden doordat zij vast komen te zitten in het isolatiemateriaal. Gemeente Assen wil garant staan voor de inwoners én de bescherming van gebouwbewonende diersoorten, door een vergunning voor alle woningeigenaren binnen de gemeente aan te vragen. Om dit te kunnen doen, is een soortenmanagementplan (SMP) nodig.
Besluit:
1.1 In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst.
1.2 De burgemeester te verzoeken om wethouder Staal volmacht te verlenen om de 'Samenwerkingsovereenkomst natuurvriendelijk isoleren (NVI) binnen (pre)- soortenmanagementplan (SMP)' namen de gemeente te ondertekenen.
Vastgesteld in de vergadering van 24 september 2024.