Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen
Logo van Gemeente Assen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Assen

Ontwerpen

We hebben verschillende ontwerpen gemaakt om het zuidelijk deel van de Beilerstraat in te richten als veilige fietsroute. Daarbij zijn twee uitgangspunten leidend geweest: verbetering van de kwaliteit en veiligheid voor fietsers én het autoluwer maken van de weg. Zodat de leefbaarheid en veiligheid in de straat verbeterd. Daarnaast is er gekeken naar andere belangrijke uitgangspunten, zoals een groenere inrichting en de cultuurhistorische waarden van de straat.

Concept ontwerp fietsstraat

We willen het zuidelijke deel van de Beilerstraat  inrichten als 30 km/uur weg en voor fietsers een veilige inrichting geven. Op deze manier creëren we eenzelfde inrichting in de hele Beilerstraat.  We maken van de Beilerstraat een fietsstraat. Dit zijn de belangrijkste aanpassingen:

  • Er komen brede rode fietsstroken op de weg, zodat er meer ruimte voor de fietser ontstaat.
  • Auto’s zijn te gast, de rijbaan wordt smaller gemaakt en het verkeer mag maximaal 30 kilometer per uur rijden. 
  • De straat wordt groener ingericht. De parallelweg naast de Beilerstraat wordt opnieuw ingericht, met veel meer groen. De woningen aan deze straat blijven goed bereikbaar met de auto. 
  • Er worden maatregelen genomen om doorgaand verkeer tegen te houden. Meer informatie hierover leest u onder het kopje ‘afsluiting Beilerstraat’.

In onderstaande foto is afgebeeld hoe het eruit kan komen te zien als de Beilerstraat als fietsstraat is ingericht. Daarnaast kunt u het concept ontwerp voor de Beilerstraat-Zuidexterne-link-icoon bekijken.

Voorbeeld inrichting Beilerstraat als fietsstraat

Overige ontwerpvarianten

Hieronder hebben we op een rij gezet welke andere varianten we hebben afgewogen. Al deze varianten hebben minder goed gescoord op de verschillende uitgangspunten. Als uit het verkeersonderzoek blijkt dat een fietsstraat met afsluiting van de Beilerstraat niet haalbaar is, gaan we de andere varianten heroverwegen. 

  • Variant 1: Behouden fietsroute op de parallelweg
    Bij deze variant wordt de rijbaan ingericht als 30 km/uur weg en komen er verkeersdrempels op de weg. De fietsroute blijft dan op de parallelweg. De parallelweg blijft zoals deze nu is. De kwaliteit van de fietsroute wordt niet verbeterd.  Daarnaast blijft bij deze variant de sluiproute voor autoverkeer van en naar het centrum bestaan. 
  • Variant 2: Fietspad op de parallelweg
    Bij deze variant wordt de parallelweg als fietspad ingericht. De woningen sluiten dan met uitritten aan op de hoofdrijbaan. In dat geval moeten de bomen in de tussenberm gekapt worden. Dat vinden we niet acceptabel. Deze variant is daarom vervallen.
  • Variant 3: Fietsstraat maken op de parallelweg 
    De parallelweg wordt als een fietsstraat ingericht. Fietsers hebben dan hun eigen route, samen met alleen het verkeer naar de woningen. De hoofdrijbaan wordt een 30 km straat. Bij deze optie vermindert het autoverkeer niet.  
  • Variant 4: Fietsers op de rijbaan, zonder afsluiting
    Fietsers kunnen op de hoofdrijbaan fietsen. Autoverkeer mag maximaal 30 km/uur rijden en er worden snelheidsremmende maatregelen genomen. De parallelweg gebruiken we alleen voor de woningen en wordt soms een groenstrook. Met deze variant blijft er  veel verkeer op de weg rijden, waardoor het voor fietsers onveilig blijft. Het is niet mogelijk om aan de oostzijde naast de Beilerstraat een vrijliggend fietspad op de parallelweg aan te leggen en door te trekken tot aan de Port Natalweg. Daarvoor zou het landschap Port Natal worden aangetast.