Bewonersbijeenkomsten en veelgestelde vragen
Bewonersbijeenkomst 22 oktober 2024
Op dinsdagavond 22 oktober is er een bewonersavond georganiseerd voor de bewoners en omwonenden van de Beilerstraat. Het fietspaaltje heeft veel losgemaakt en er zijn nog veel vragen over het paaltje en het onderzoek. Daarom is er tijdens deze avond door de gemeente en door onderzoeksbureau Roelofs meer uitleg gegeven over de verkeersproef aan de Beilerstraat en het vervolg. Aansluitend konden de bezoekers vragen stellen aan de gemeente en aan Roelofs. Hieronder kunt u de presentatie nog eens bekijken.
We gaan op vijf extra locaties tellingen houden: Extra telslangen op de Overcingellaan (tellocaties 22 en 23). Hierdoor komen we te weten in welke mate het kruispunt met de Spoorstraat drukker is geworden, extra telslang op de Wilhelminalaan (tellocatie 24). Door de eenrichtingsstraten kunnen we met deze nieuwe tellocatie en met de verplaatste tellocatie 7 ook een toe- of afname van verkeer op de Oosterhoutstraat bepalen, extra telslang op Hoofdlaan (tellocatie 25). Hiermee kunnen we beter bepalen of en zo ja, hoeveel drukker de Hoofdlaan en de omgeving Hertenkamp is geworden, extra telslang op de Kastanjelaan (tellocatie 26). Bewoners ervaren een verkeerstoename in de Meidoornlaan en de Gouveneur Hofstedelaan. Dit verkeer komt op de Kastanjelaan samen. Daarom leggen we hier een tellocatie. Extra snelheidsmeting met een wegkantradar bij speeltuin Iepenlaan. Tellocatie 7 is verplaatst naar een ander wegvak in de Prinses Beatrixstraat. Samen met wijziging 2 kunnen we hiermee ook een toe- of afname van verkeer op de Oosterhoutstraat bepalen.
Presentatie verkeersproef Beilerstraat
Presentatie verkeersproef Beilerstraat
Toelichting op de presentatie
De gemeente geeft eerst een toelichting op het project Beilerstraat (dia’s 3 t/m 7)
Het project Beilerstraat is gestart vanuit een opgave voor de riolering en waterleiding in het zuidelijke deel van de Beilerstraat. Omdat hier een koppelkans ligt met gemeentelijke ambities, is dit project ook opgenomen in het door de gemeenteraad vastgestelde tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Met het project Beilerstraat willen we het fietsgebruik stimuleren door deze belangrijke fietsroute in Assen aantrekkelijker te maken. Ook willen we de snelheid in het zuidelijke deel van de Beilerstraat verlagen naar 30 km/uur.
Deze projectdoelen zijn gebaseerd op vastgestelde ambities van de gemeenteraad. Bijvoorbeeld de Mobiliteitsvisie uit 2017, waarin is opgenomen dat de fiets op één staat en dat de infrastructuur voor de fiets zo aantrekkelijk mogelijk ingericht moet worden. In de omgevingsvisie “Assen nog mooier” uit 2021 staat dat de dominantie positie van de auto in wijken verminderd moet worden ten gunste van de fietser en voetganger. De recent vastgestelde Groenvisie stelt de mens centraal, niet de auto. Bij herinrichtingsprojecten moeten bestaande groenstructuren versterkt worden.
Een fietsstraatinrichting past het beste bij de ambities van de gemeente en de projectdoelen. Op een fietsstraat is een auto te gast. De snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur. Het doorgaande autoverkeer kan gebruik maken van de daarvoor bedoelde wegen als Europaweg en Overcingellaan. Ook is met deze variant vergroening mogelijk.
De gemeente heeft dit schetsplan van een fietsstraat op de inloopavond van 6 mei laten zien. Dit leverde veel wisselende reacties van bewoners op. Er waren vooral zorgen over een toename van het verkeer op andere straten. Deze zorgen hebben we serieus genomen. Om de veranderingen van het verkeer niet alleen via theoretische modellen te benaderen, gaan we dit eerst als proef uitvoeren. Meten is immers weten.
Ingenieursbureau Roelofs geeft een toelichting op de verkeersproef (dia’s 8 t/m 16)
Het doel van de verkeersproef is om duidelijk inzicht te geven in het effect en beleving van de afsluiting in de Beilerstraat. Tijdens de proef worden de verkeerssituatie en de ervaringen van gebruikers en bewoners in beeld gebracht. Dit wordt enkele maanden later ook gedaan in een situatie zonder afsluiting op de Beilerstraat, als het verkeer weer gewend is aan de oorspronkelijke situatie. De voormeting kon niet in de periode voor de proef vanwege werkzaamheden in de Plataanweg.
Er komen op meerdere locaties metingen met telslangen. Deze meten de hoeveelheid, de snelheid en de verschillende types verkeer (bijvoorbeeld vrachtverkeer/auto/fiets). Deze telslangen worden medio november 2024 geplaatst. Op enkele kruispunten zal de verkeersafwikkeling geanalyseerd worden via observaties en via ‘floating car data’ (gegevens uit bijvoorbeeld telefoons en navigatiesystemen). Ook worden er visuele kruispunttellingen uitgevoerd bij de uitritten van de GGZ en P5 van het WZA.
Er komt een enquête. We vragen bewoners en omwonenden deze enquête in te vullen en mee te denken over de verkeersproef. Ook fietsers op de Beilerstraat worden gevraagd om deel te nemen aan de enquêtes. Halverwege november ontvangen bewoners een brief met een link naar de enquête waarin we vragen naar de mening en ervaringen. De uitkomsten uit de enquête wordt tezamen met de resultaten van het verkeersonderzoek opgenomen in een adviesrapport.
De projectleider van de gemeente geeft een toelichting op het vervolg van het project (dia 18)
De oorspronkelijke planning was om in 2024 het project aan te besteden en in 2025 de werkzaamheden uit te voeren. Omdat we nu een proef houden, gaan we die planning niet meer halen.
Halverwege november dit jaar vinden metingen en enquêtes plaats. In 2025 houden we nieuwe metingen. De exacte periode is afhankelijk van het weer. Uit alle metingen blijkt waar er meer of minder verkeer is gaan rijden. Op de locaties waar een verkeerstoename gemeten is, zal op basis van de verkeerstelling de geluidseffecten berekend worden.
Nadat het onderzoek van Roelofs en de geluidsmetingen zijn afgerond, nemen we alle informatie mee naar het College. Het College neemt uiteindelijk een besluit.
Veelgestelde vragen
Algemene vragen
De Beilerstraat is geen drukke straat, waarom worden er toch maatregelen getroffen?
De Beilerstraat is ooit een belangrijke invalsweg naar de binnenstad van Assen geweest. Maar de Europaweg-Zuid en de Overcingellaan zijn nu de hoofdwegen naar de binnenstad. De gemeente wil de Beilerstraat als een woonstraat inrichten. Het doorgaande verkeer naar de binnenstad hoort er dan niet meer langs te rijden. De Beilerstraat wordt daardoor veiliger voor fietsers en aanwonden zullen minder last hebben van geluidhinder of trilling en luchtverontreiniging.
Als de Beilerstraat wordt afgesloten, worden andere wegen dan drukker?
Met de afsluiting van de Beilerstraat voor het doorgaande verkeer neemt het verkeer op de Beilerstraat af. Er zal meer verkeer gebruik maken van de Europaweg-Zuid en Overcingellaan om naar het centrum te rijden. Om een goed beeld te krijgen van welke wegen drukker worden, en welke wegen rustiger, is er een verkeersmodel gebruikt. De verwachting is dat het op Port Natalweg, de Hoofdlaan en de Port Natalweg drukker zal worden. Om dit in de praktijk te toetsen, gaan we in het najaar van 2024 een verkeersonderzoek starten. Er komt een tijdelijke afsluiting, zodat we kunnen meten op welke wegen het rustiger wordt en op welke wegen drukker.
Als de Beilerstraat wordt afgesloten, blijven woningen dan goed bereikbaar voor hulpdiensten?
Ja, de plannen zijn besproken met de politie, brandweer en ambulances. Zij kunnen alle woningen, bedrijven en instellingen bereiken. Zij krijgen een sleutel, zodat zij ten alle tijden langs de afsluiting kunnen.
Wordt uiteindelijk de hele Beilerstraat, tussen de Europaweg-Zuid en Zuidersingel, als fietsroute ingericht?
Onze ambitie is om het noordelijk deel van de Beilerstraat in de toekomst ook als fietsstraat in te richten, veiliger te maken voor fietsers en groener in te richten. Op dit moment zijn daar nog geen plannen voor. Wanneer onderhoud aan de weg nodig is, kijken we of dit gecombineerd kan worden. We verwachten wel dat het in dit deel van de straat ook rustiger wordt met autoverkeer, als de Beilerstraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.
Doelen
Welke uitgangspunten van het project zijn er? Zijn deze uitgangspunten SMART gemaakt?
Naast de onderhoudsopgave is het projectdoel tweeledig: het verbeteren van de aantrekkelijkheid fietsroute (kwaliteitsimpuls) en het verlagen van de snelheid naar 30 km/h. Vooraf het project is dit niet verder gespecificeerd.
In het project hebben verschillende vakspecialisten met elk eigen uitgangspunten geadviseerd (verkeer/stedenbouw/ecologie/civiele techniek). De variant waar ambtelijk het meeste draagvlak voor was, is aan de buurt gepresenteerd.
Is de Beilerstraat nu onveilig voor fietsers? En zo ja, wat is nu onveilig?
Verkeersonveiligheid was niet de aanleiding voor dit project. We willen van de Beilerstraat een aantrekkelijke fietsroute maken.
Welk deel van de Beilerstraat verbeteren jullie voor de fietser?
Een variant met afsluiting verbetert een groot deel fietsroute op de Beilerstraat omdat we verwachten dat de gehele Beilerstraat autoluwer wordt. In de verkeersproef wordt dit onderzocht. In het project wordt de weginrichting alleen aangepakt in het zuidelijke deel tot aan de kruising met de Sparrenlaan omdat hier onderhoud nodig is aan de riolering en waterleiding.
Ontwerp
Welke verschillende varianten zijn er bekeken en wil de gemeente die delen?
Wij hebben meerdere varianten bekeken. Een fietsstraatinrichting past het beste bij de onze projectdoelen en ambities Naast deze variant staan er nog twee varianten beschreven op deze pagina over ontwerpen. Met de verkeersproef wordt getest of een variant met afsluiting voor doorgaand autoverkeer mogelijk is. Uit de verkeersproef kan volgen dat een fietsstraat niet haalbaar is. Dan bekijken we een alternatief zonder afsluiting.
Hoe is het mogelijk om in onze wijk minder auto’s te laten rijden waar verschillende zorginstellingen zijn?
We willen graag het doorgaande gemotoriseerde verkeer van de Beilerstraat halen. Alle adressen blijven bereikbaar voor motorvoertuigen, alleen de routes wijzigen om bij een bestemming te komen. Met de verkeersproef wordt onderzocht of de daadwerkelijk gereden routes wenselijk zijn.
Er gaat nu meer verkeer door de Port Natalweg. Deze weg is een paar jaar geleden smaller gemaakt. Er lopen hier veel mensen en er fietsen veel kinderen. Mensen rijden hier veel te hard. Hoe gaan jullie dit aanpakken m.b.t. veiligheid van de Port Natalweg?
We wachten eerst de uitkomsten van de verkeersproef af. In de verkeersproef meet Roelofs op meerdere locaties in de Port Natalweg de snelheid, het type vervoer, de aantallen en de rijrichting. Deze gegevens worden met de huidige weginrichting beoordeeld. Het rapport van Roelofs wordt na de verkeersproef openbaar.
Participatie
Hoeveel invloed heeft de burger op het ontwerp en de keuzes hierin?
De bewoners en andere belanghebbenden kunnen hun ervaringen delen in de enquête. De uitkomsten van de enquête en de andere metingen worden meegenomen in de besluitvorming. Uiteindelijk beslist het College of de Beilerstraat wel of niet definitief wordt afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.
Wie krijgt de enquête?
Ruim 1.200 huishoudens krijgen de enquête. Dit zijn bewoners in de buurten Zuiderpark/Bomenbuurt/De Esch/Overcingel en de straten Dr. Nassaulaan en Hertenkamp. Elk huishouden krijgt een brief met een code. De enquête kan door meerdere personen binnen één huishouden ingevuld worden. Ook fietsers op de Beilerstraat en omliggende bedrijven en organisaties krijgen een enquête.
Tijdelijke afsluiting
Kunnen ambulances en andere de hulpdiensten langs de afsluiting?
De hulpdiensten zijn vanaf het begin van het project meegenomen. Zij hebben geen bezwaar tegen een fysieke afsluiting. De hulpdiensten zijn geïnformeerd over de doorrijbreedte en hebben een sleutel om het paaltje in het geval van een calamiteit weg te halen. Tot nu toe hebben de hulpdiensten geen problemen bij ons gemeld.
Wat is het effect van de afsluiting binnen de wijk, bijvoorbeeld op veiligheid? En worden andere plekken door de afsluiting onveiliger?
De effecten worden nog onderzocht, daar kunnen we nu geen volledig antwoord op geven.
Is de afsluiting vooraf doorgegeven aan navigatiesystemen? Veel bestuurders rijden verkeerd.
Op de dag van de afsluiting gaven de online navigatiesystemen al aan dat de Beilerstraat was afgesloten. Bestuurders die bekend zijn in Assen proberen vaak toch een route te vinden. Dat zien we ook bij andere wegafsluitingen bij werkzaamheden.
Er rijden nog steeds bestuurders verkeerd. Zijn er tijdens de proef extra maatregelen mogelijk?
Ja, we hebben na de bewonersavond extra borden geplaatst. Aan het begin van de Sparrenlaan is met een bord ‘’doodlopende straat’’ verduidelijkt dat bestuurders niet via bijvoorbeeld de Cypreslaan een weg kunnen vinden uit Zuiderpark. Ook de borden op de Europaweg en de Port Natalweg hebben we verduidelijkt. Naast de afstand staat nu ook vanaf welk punt de Beilerstraat afgesloten is, bijvoorbeeld ‘’na GGZ’’. In het zuidelijke deel van de Beilerstraat hebben wij een snelheidsdisplay geplaatst om bestuurders op hun snelheid te wijzen.
Onderzoek
Wat zijn de criteria in de verkeersproef? Wanneer is de proef geslaagd en welke indicatoren worden hiervoor gebruikt?
Roelofs gaat de verkeerssituatie als gevolg van de afsluiting in kaart brengen. Bij dit soort verkeersonderzoeken is het gebruikelijk dat vooraf niet exact wordt bepaald vanaf welke waarden iets wel of niet meer acceptabel is. Verkeerssituaties zijn niet zwart/wit. Verkeersveiligheid hangt af van vele factoren. Bijvoorbeeld de hoeveelheid verkeer, de snelheid van verkeer, de weginrichting et cetera. Roelofs neemt al deze en andere factoren mee als criteria.
Waarom houden jullie de nulmeting achteraf? Het verkeer is dan al beïnvloed. Had de proef niet uitgesteld kunnen worden?
In de periode voor de verkeersproef waren er wegwerkzaamheden in de omgeving. Dit was geen goede periode om te meten, omdat deze werkzaamheden de meting zouden beïnvloeden. De proef kon vanwege het verkeersbesluit alleen gehouden worden in de maanden oktober en november 2024. Daardoor kunnen we de nulmeting pas achteraf doen. We verwachten te meten in de periode februari/maart. Het verkeer heeft moeten wennen aan de afzetting, en geven we voldoende tijd om opnieuw te wennen aan de oorspronkelijke situatie.
Waarom worden de geluidsberekeningen aan het einde van het onderzoek gehouden?
De geluidsberekeningen worden gehouden op basis van de verkeersmetingen met telslangen, niet met bijvoorbeeld een microfoon. Voor het geluidsonderzoek wordt gekeken naar het verschil in intensiteiten van types wegverkeer. Hiervoor moeten dus eerst alle metingen met telslangen uitgevoerd zijn. Daarom wordt het geluidsonderzoek gehouden na de nulmeting in 2025.